من در این وبلاگ قصد کپی کردن مطالب دیگران را ندارم، ولی بعضی وقتها بعضی مطالب آنقدر جالبند که من دوست دارم آنها را در وبلاگ خودم هم داشته باشم، با این مقدمه برویم سراغ مطلبی که من از آن خیلی خوشم آمده: از بلاگ نوشت بخوانید:
فیدبرنر چیست؟
Feedburner شرکتی است در شیکاگو که در زمینه خدمات رسانی به رسانه های تحت وب مانند وبلاگها فعالیت می کند. و اخیراً توسط گوگل خریداری شده است. فیدبرنر ابزارهای متنوعی را از مبتدی تا حرفه ای در اختیار صاحبان وبلاگها و وب سایتها قرار می دهد تا خروجی های بهتری برای وبگاههایشان فراهم آورند. یکی از مهمترین وب سرویس هایی که فیدبرنر ارائه می کند مربوط به خروجی آر اس اس، فید یا همان خوراک می باشد.
چه نیازی است به فیدبرنر؟
امروزه اکثر سکوهای وبلاگ نویسی مانند بلاگر، وردپرس، بلاگفا و… خودشان دارای خروجی خوراک هم هستند. پس دیگر چه نیازی است به ابزارهایی مثل فیدبرنر؟
معمولاً سیستم های تولید و مدیریت محتوای تحت وب از جمله سکوهای وبلاگ نویسی، تنها به تولید خروجی خوراک می پردازند و پس از آن شما هیچ نظارتی بر خروجی تولید شده ندارید و حتی نمی توانید آمار درستی از افرادی که از طریق خوراک به مطالب تان دسترسی پیدا می کنند، بدست آورید.
این در حالی است که سرویس هایی مانند فیدبرنر امکان ترکیب چند خروجی خوراک مختلف و ارائه یک خروجی واحد، امکان آمارگیری از خوانندگان خوراک، امکان شکل دادن به خروجی خوراک، و… را برای شما فراهم می کند. بطور خلاصه شاید بتوان اینگونه گفت که فیدبرنر مدیریت خوراک تان را به خود شما می سپارد!
برای آشنایی بیشتر با امکانات و ابزارهای فیدبرنر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…
ثبت نام در فیدبرنر
به آدرس www.feedburner.com بروید.
اگر قبلاً در فیدبرنر ثبت نام کرده اید بالای صفحه روی گزینه Sign in کلیک کنید. در غیر اینصورت، برای ثبت نام در فیدبرنر به بخش Register بروید.
در بخش Register با پر کردن اطلاعات خواسته شده، شما میتوانید به صورت رایگان یک حساب شخصی در فیدبرنر بسازید:
Username: نام کاربری دلخواه. (شما مجاز هستید از حروف الفبا و کاراکترهای -,_/ استفاده کنید)
Password: کلمه عبوری را وارد کنید و آنرا در بخش Password again تکرار نمائید.
Email Address: آدرس پست الکترونیکی تان برای ارتباط فیدبرنر با شما وارد کنید. این ارتباط ممکن است زمانی که شما کسب اطلاعاتی را از طریق ایمیل درخواست نمائید صورت گیرد، یا وقتی که کلمه عبورتان را فراموش کرده باشید و بخواهید آنرا بازیابی کنید.
Secret Question: برای امنیت بیشتر، در هنگام بازیابی کلمه عبور، یک سوال امنیتی از شما پرسیده می شود و شما بایستی پاسخ صحیح آنرا وارد کنید تا ثابت شود که شما واقعاً صاحب حساب کاربری ای هستید که کلمه عبورش را فراموش کرده اید. در این قسمت شخصاً یک سوال امنیتی برای این مواقع طرح می کنید. مثلاً می توانید بپرسید: What’s your first teacher name?
Secret Answer: پاسخ سوالی که در قسمت قبل پرسیده اید را وارد کنید. یادتان باشد که این پاسخ در زمانی که احیاناً کلمه عبورتان را فراموش می کنید خیلی به کارتان خواهد آمد.
در انتها روی دکمه Sign in کلیک کنید. تا چنانکه مشکلی وجود نداشته باشد، حساب کاربری تان ساخته شود.
اگر کارها به درستی پیش برود وارد صفحه Sign in خواهید شد:
و با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبورتان می توانید وارد شوید.
ساخت خروجی خوراک جدید
اگر اولین باری باشد که وارد فیدبرنر می شوید، به شما اطلاع داده خواهد شد که هنوز هیچ خوراکی برای سوزاندن ندارید. و از شما خواسته می شود که نخستین خوراکتان را بسوزانید!
برای سوزاندن نخستین خروجی خوراک، آدرس آنرا در کادر وارد نمائید.
خروجی خوراک وبلاگها معمولاً یکی از موارد زیر است:
وبلاگهای وردپرس: http://yourblog.wordpress.com/feed
وبلاگهای بلاگر: http://yourblog.blogspot.com/feeds/posts/default
وبلاگهای بلاگفا: http://yourblog.blogfa.com/rss.aspx
وبلاگهای پرشین بلاگ: http://yourblog.persianblog.ir/rss.xml
وبلاگهای موویبل تایپ: http://yourblog.com/index.xml
همچنین برای یافتن آدرس خروجی وبگاهها می توانید از مرورگرهای اینترنتی مانند فایرفاکس کمک بگیرید. برای این کار کافیست وبگاه مورد نظر را در مرورگر باز کنید و در انتهای نوار آدرس روی شکلک خوراک (چیزی شبیه به تصویری که در ابتدای این پست قرار دارد) کلیک کنید تا خروجی (های) خوراک آنرا بیابید.
پس از وارد کردن آدرس خوراک، چنانکه شما یک پادکستر هستید و آدرسی که وارد کرده اید آدرس وبگاهی است که در آن به انتشار پادکست می پردازید، گزینه I am a podcaster را تیک بزنید، در غیر این صورت بدون تیک زدن آن روی گزینه Next کلیک کنید.
در قسمت Feed Title عنوان خوراکتان را وارد کنید. و در بخش Feed Address آدرس جدید خوراکتان را مشخص نمائید.
یکی از مزایای استفاده از فیدبرنر دادن آدرس جدید به خروجی خوراک وبلاگتان می باشد. شکل آدرس خوراکتان بصورت http://feeds.feedburner.com/yourblog در خواهد آمد و این از آدرسهای گاهاً طولانی و مشکلی که در بالا به آنها اشاره کردیم به یاد ماندنی تر هست.
توجه داشته باشید که آدرس جدیدی که وارد می کنید نباید قبلاً توسط شخص دیگری اشغال شده باشد. در این صورت شما مجبورید از آدرس دیگری استفاده کنید.
در انتها روی گزینه Active Feed کلیک کنید تا خروجی جدید خوراک وبلاگتان فعال شود.
فیدبرنر به شما تبریک می گوید! خروجی جدید وبلاگتان با موفقیت فعال شد. حالا شما می توانید خروجی خوراکتان را بهبود ببخشید و آمار خوانندگان آنرا دنبا نمائید.
روی گزینه Next کلیک کنید.
بعضی از ابزارهای رایگان بصورت پیش فرض توسط فیدبرنر فعال شده اند. بسیاری از ابزارهای دیگری هستند که هنوز غیر فعال هستند. و البته برخی از ابزارها هم که با علامت pro مشخص شده اند، رایگان نیستند و برای بهره بردن از آنها باید مقداری پول بپردازید.
انتقال خروجی های قبلی خوراک به خروجی فیدبرنر
نخستین اقدامی که باید انجام دهید این است که همه خروجی های دیگر خوراک وبلاگتان را به سمت این خروجی جدید ریدایرکت کنید.
فیدبرنر برای سکوهای معروف وبلاگ نویسی روشهایی را تعبیه نموده است:
بلاگر: به زیر بخش Site Feed در قسمت Settings بروید و در کادر Post Feed Redirect URL آدرس خروجی جدید را بطور کامل و صحیح وارد نمائید. و در انتها تنظیمات جدید را Save کنید. اطلاعات تکمیلی در اینجا وجود دارد.
وردپرس: وبلاگهایی که از نسخه وردپرس روی هاست شخصی خود استفاده می کنند می توانند با دانلود کردن این افزونه و نصب آن بر روی وردپرس سایر خروجی ها را به خروجی جدید ریدایرکت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را ببینید.
تایپ پد: به قسمت Configure و بخش Feed مراجعه کنید و در زیر صفحه گزینه Connect this Feed to FeedBurner را فشار دهید. با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور حساب فیدبرنرتان براحتی می توانید آدرس فیدتان را به خروجی جدید فیدبرنر منتقل کنید.
تغییر اطلاعات خوراک ساخته شده
اگر احیاناً در هنگام ساخت خوراک اشتباهی رخ داده است، هیچ مشکلی نیست و شما هر زمان که بخواهید براحتی می توانید، عنوان خوراک، آدرس منبع و آدرس خروجی آنرا تغییر دهید.
برای این کار پس از وارد شدن به فیدبرنر، در گوشه سمت چپ و بالای صفحه، روی My Feeds کلیک کنید تا لیست خوراکهایی که با فیدبرنر مدیریت می کنید ظاهر شود. روی خوراک مورد نظر کلیک نمائید تا به صفحه مدیریت آن منتقل شوید.
زیر عنوان خوراک اگر روی گزینه Delete Feed کلیک کنید می توانید آنرا حذف نمائید. و چنانکه قصد انتقال این خوراک را به یک حساب کاربری دیگر در فیدبرنر دارید، از طریق Transfer Feed می توانید اقدام کنید.
اما برای ویرایش کردن مشخصات اصلی خوراک، روی گزینه Edit Feed Details کلیک کنید:
آنالیز آمار بازدیدکنندگان خوراک در فیدبرنر
پس از ثبت خوراک جدید در فیدبرنر حالا می توانید از ابزارهای آن استفاده کنید. اولین دسته از ابزارها در بخش Analyze وجود دارند و شامل ابزارهای آمارگیری و آنالیز و بررسی آمار بازدیدکنندگان و خوانندگان خوراکها هستند.
اگر عمر خوراکی که در فیدبرنر ساخته اید کمتر از ۲۴ ساعت باشد، ممکن است در این بخش با پیغام Your Feed is so new روبرو شوید. در این زمان بهتر است فعلاً از خیر آمارها بگذرید و به سایر بخشها بپردازید.
در بخش Feed States همانگونه که در شکل زیر ملاحظه می فرمائید دو شاخص subscriber و reach وجود دارد.
subscribers تعداد درخواستهایی است که در زمانی معین به خروجی خوراک شما رسیده است. شامل انسان ها و رباتهایی که این درخواست را ارسال نموده اند.
reach تعداد دفعاتی است که خوراک شما در زمان مشخص شده خوانده شده است.
برای درک بهتر این دو مقدار موضوع را با یک مثال بسط می دهم.
آنگونه که از شکل بالا بر می آید در بازه زمانی ۱ تا ۳۰ آگوست، بطور متوسط ۵۲۷ نفر/نرم افزار عضو خوراک بلاگ نوشت بوده اند. اما در این بازه همه اعضا مطالب آنرا نخوانده اند و فقط ۴۹ نفر آنها را از دیده گذرانده اند.
اگر روی گزینه See more کلیک کنید، می توانید اطلاعات جامعتری از مشترکان و خوانندگان خوراک وبلاگتان بدست آورید. از جمله اینکه از چه خوراک خوانها یا مرورگرهایی، استفاده می کنند.
در همین قسمت اگر روی هر یک از ستونهای نمودار ستونی کلیک کنید، می توانید به آمار آن روز به خصوص دسترسی پیدا نمائید. همچنین از منوی کشویی بالا (Show state for) میتوانید بازه زمانی مورد نظرتان را مشخص کنید.
در ستون کناری سمت چپ، بعد از Subscribers، گزینه Live Hits وجود دارد. در این بخش آمار ۲۵ دسترسی آخر به خوراک وبلاگتان موجود است. و شما می توانید علاوه بر زمان آخرین دسترسی ها، از نوع خوراک خوان و کشوری که از آنجا دسترسی صورت پذیرفته است، هم اطلاع پیدا کنید.
بعد از Live Feed Hits به Item Use میرسیم، که در آن مشخص می شود روی هر یک از پستهای خوراک وبلاگتان، در بازه زمانی مشخص چند کلیک شده است.
همانگونه که مشاهده فرمودید در بخشهای مذکور آمار استفاده های مطلوب و درست از خوراک وبلاگتان نمایش داده می شوند. اما فیدبرنر بخشی هم با عنوان Uncommon Uses دارد که در آن لینک وب سایتها و وبلاگهایی که تمام یا بخشی از مطالب وبلاگتان در آنها قرار گرفته اند را لیست می نماید. همانگونه که از نامش پیداست فیدبرنر این استفاده ها را نامعمول می داند. برخی از سایتهای لیست شده جاهایی هستند که به گوشه ای مطلب شما با ذکر منبع پرداخته اند و برخی دیگر منبع را ذکر ننموده اند. شما می توانید در لیست ارائه شده سایتها را از هم باز بشناسید و آنهایی که استفاده درستی از مطالبتان کرده اند و برایتان آشنا هستند را بعنوان Known مشخص نمائید.
و در انتها همه آمارهای خوراکتان را می توانید از بخش Export بصورت فایل Excel یا CSV بکآپ بگیرید یا برون ریزی کنید.
آنالیز آمار بازدیدکنندگان وبگاه در فیدبرنر
فیدبرنر علاوه بر آماری که از تعداد خوانندگان خوراک می دهد، این قابلیت را دارد که آمار بازدیدکنندگان سایت را نیز بدست آورد. برای این کار به گزینه Site States مراجعه کنید.
اگر زیر این بخش با پیغام Site States are not Active مواجه شدید، بدین معناست که این قابلیت برای سایتی که خروجی موردنظر از آنجا تامین می گردد، فعال نشده است. برای فعال سازی روی لینک Dare to be different? کلیک کنید.
در تنظیمات ارائه شده در زیر بخش For my site, track گزینه اول را تیک بزنید تا این قابلیت برای شما فعال شود. پس از آن لازم است که منطقه زمانی خودتان را نیز مشخص نمائید.
چنانچه IP کامپیوتر شما یکتاست و تغییر نمی کند، می توانید گزینه Exclude visits from this computer را نیز تیک دار نمائید تا در آمارها ورود و خروجهای شما ثبت نشوند.
در انتها لازم است از منوی کشویی Get the HTML code سکوی انتشار وبلاگتان را انتخاب کنید و کد مربوط به آن سکو را دریافت نمائید و در قالب وبلاگتان جاگذاری کنید تا فیدبرنر بتواند آمار دسترسی ها به سایتتان را ثبت نماید.
مثلاً اگر گزینه Wordpress 1.x 2.x را انتخاب کنید، صفحه ای باز خواهد شد که یک کد جاوا اسکریپت در آن وجود دارد و بصورت تصویری به شما آموزش می دهد که این کد را در چه جاهایی از قالب وبلاگتان باید جاگذاری نمائید.
اگر سکوی وبلاگ نویسی شما در لیست موجود نمی باشد، یا اینکه خواهان دستکاری کردن در کد جاوای داده شده هستید، گزینه others را از لیست انتخاب کنید.
اگر مراحل فوق را به درستی انجام دهید، از این پس فیدبرنر علاوه بر آمار بازدید خوراک، آمار بازدید سایتتان را نیز به شما نمایش می دهد. که این آمار شامل بازدیدکنندگان، صفحات بازدید شده، ورودی ها و خروجی ها می باشد.
بهینه سازی خروجی خوراک با فیدبرنر
تمام ابزارهای بهینه سازی در بخش Optimize لیست شده اند.
شما از بخش Your Feed میتوانید خروجی خوراکتان را مشاهده کنید و از بخش XML Source میتوانید کد XML خوراکتان را دریافت نمائید.
از مشاهدات که بگذریم، در بخش سرویس ها، ابزارهای زیر وجود دارند:
BrowserFriendly:
آماده سازی برای مرورگرها شامل دو بخش است: تنظیمات ظاهری و تنظیمان محتوایی.
در بخش Theme شما می توانید برای خوراک وبلاگتان قالبی را انتخاب نمائید. و با تیک دار کردن گزینه زیرینش بخواهید که در مرورگرهای اینترنتی، صفحه خوراکتان بصورت یک صفحه وب نمایش داده شود. (نه صرفاً به صورت یک خروجی خوراک)
شما می توانید در قالبی که برای خوراکتان در نظر گرفته اید، برخی گزینه ها را قرار دهید تا کاربران با کلیک کردن روی آنها مستقیماً بتوانند خوراک وبلاگتان را به خوراک خوانهایی مثل My Yahoo، Google، Bloglines و… که استفاده می کنند، اضافه نمایند.
در بخش Content Options شما می توانید مشخص کنید که خوراکتان شامل عناوین پستها و متن آنها باشد (List feed item titles and content) یا اینکه فقط عناوین لیست شوند (List item titles only)، و یا اصلاً چیزی لیست نشود (Don’t list items)!
همچنین این امکان فراهم است که شما به خوراکتان یک پیام شخصی اضافه کنید. کافیست Personal Meesage را Enable نمائید و پیام تان را در کادر وارد کنید.
در انتها برای ذخیره شدن تنظیمات روی گزینه Save کلیک کنید.
Smart Cast:
در این قسمت فیدبرنر ابزارهایی را در اختیار پادکسترها قرار می دهد تا براحتی بتوانند پادکستهای خود را بصورت خوراک ارائه کنند. شما می توانید تعیین کنید که خدمات ویژه پادکستینگ فیدبرنر به کدام دسته از فایلهای رسانه ای (صوت، تصویر یا فیلم) تخصیص یابد.
همچنین شما قادر خواهید بود که برای پادکستهایتان شکلک اختصاصی، عناوین، خلاصه و کلمات کلیدی اختصاص دهید. و می توانید در خوراک آن آدرس ایمیل انتشار دهنده را نیز اضافه نمائید.
توجه داشته باشید که در صورت فعال کردن این گزینه، نوع فرمت خروجی خوراکتان تنها بصورت RSS 2.0 می تواند باشد.
Smart Feed:
با Active کردن این گزینه در حقیقت شما از فیدبرنر می خواهید که خوراکتان را برای تمام انواع خوراک خوانها مناسب سازی نماید، و همه انواع فرمت خروجی (Atom یا RSS) را برای آنها فراهم آورد.
FeedFlare:
با فعال کردن ابزار FeedFlare شما در انتهای هر پست تان ابزارهای لازم جهت بوکمارک کردن، ارسال کردن و… را در اختیار خوانندگان تان قرار خواهید داد.
فیدبرنر برخی از سیستم های بوکمارکینگ عمومی را لیست نموده است. هر کدام را که دوست دارید به انتهای پستهایتان در خوراک ها اضافه کنید در زیر ستون Feed تیک بزنید.
همچنین این امکان فراهم است که آیکن های بوکمارکینگ را به انتهای پستهای تان در وبلاگتان هم قرار دهید. برای استفاده از آنها، در زیر ستون Site تیک بزنید.
اگر احیاناً دنبال بوکمارکی می گردید که در لیست وجود ندارد، می توانید بخش دسته بندی ها را هم نگاهی بیاندازید. اگر در آنجا هم نبود در قسمت Personal FeedFlare آنرا بسازید.
برای این کار کافیست که آدرس Flare سرویس دهنده را در کادر وارد کنید و دکمه Add New Flare را فشار دهید.
آدرس Flare چیزی است شبیه به این: http://www.feedburner.com/fb/static/flareunits/twitthis.xml
در انتها، شما میتوانید با کشیدن (Drag) جایگاه هر یک از گزینه های بوکمارکینگ را در زیر خوراک و سایتتان مشخص نمائید.
از آنجائی که مدیریت خوراک تان در اختیار فیدبرنر قرار دارد، لذا خودش بطور اتوماتیک سرویس هایی را که انتخاب کرده اید در انتهای هر پست اضافه می کند. اما برای اینکه این لینکهای بوکمارکینگ در انتهای پستهای وبلاگتان هم قرار گیرند، لازم است کد آنرا از بخش Get the HTML code دریافت کنید و در وبلاگتان اضافه نمائید.
Link Splicer:
امروزه لینکدونی ها بخش مهمی از وبلاگها را تشکیل می دهند. شما می توانید لینکهای روزانه تان را با خوراک وبلاگتان ادغام نمائید تا خوانندگان خوراک وبلاگتان هم در لذت وبگردی های شما شریک شوند.
فیدبرنر برخی از سیستمهای لینکدونی معروف را پشتیبانی می نماید. اگر لینکدونی وبلاگ شما بر پایه یکی از این سایتهاست، کافیست که تنها نام کاربری تان در سایت مورد نظر را در اختیار فیدبرنر قرار دهید:
در انتها مشخص کنید که چگونه می خواهید لینکها منتشر شوند:
بصورت مجموع لینکهای روزانه (یکبار در هر روز) (As a once-a-day summary day)
یا هربار که لینک جدیدی اضافه شد فوراً در خوراک ظاهر شود (Each time I add a link to my collection).
Photo Splicer:
همانند لینکهای روزانه، شما می توانید عکسهایی را هم که در Flickr یا Buzznet یا Webshots آپلود می کنید با خوراک وبلاگتان ادغام نمائید. برای این کار تنها کافیست بعد از انتخاب یکی از سرویس دهنده های مذکور، شناسه خود در آن سایت را معرفی نمائید. این شناسه برای Flickr یک عدد است شبیه به ۹۵۲۹۶۱۳۰@N00 که آنرا می توانید در آدرس خوراک تصاویرتان در فلیکر پیدا کنید. (آدرس خوراک تصاویرتان را می توانید در بخش Your Photostream پیدا کنید. این آدرس چیزی شبیه به این است که ID شما در جلوی گزینه id= نوشته شده است.)
بعد از مشخص کردن حداکثر تعداد عکسهایی که می خواهید در خوراکتان نمایش داده شود، می توانید در بخش Tag از فیدبرنر بخواهید که تنها تصاویر با برچسب خاصی را نمایش دهد و بقیه را فاکتور بگیرد.
Geotag Your Feed:
اگر دوست دارید سایرین بدانند که شما از کجای این کره خاکی خوراک منتشر می کنید، می توانید طول (Longitude) و عرض (Latitude) جغرافیایی محل سکونت تان را وارد کنید. اگر هم در ایالات متحده زندگی می کنید کافیست که کدپستی محل سکونت تان را وارد نمائید.
Feed Image Burner:
با کمی خوش سلیقگی می توان محیط بی روح خوراک را زیبا نمود. در این بخش فیدبرنر به شما اجازه می دهد تا برای خوراک وبلاگتان یک لوگوی اختصاصی قرار دهید.
اگر می خواهید از لوگوی پیش فرض فیدبرنر استفاده کنید گزینه Image Source را روی Use “Power By FeedBurner” image قرار دهید، اما اگر می خواهید یک لوگوی اختصاصی داشته باشید Specify custom image URL را انتخاب کنید و در آدرس لوگو را در قسمت URL وارد کنید.
Image Title عنوانی است که در هنگام قرار گرفتن نشانگر ماوس بر روی لوگو نمایش داده می شود و Link جایی است که با کلیک کردن روی لوگو، کاربر به آنجا برده می شود.
Title / Describtion Burner:
فیدبرنر بصورت پیش فرض عنوان خوراک را از منبع آن دریافت می نماید، اما شما می توانید به کمک این قسمت عنوان و توضیحات متفاوتی از منبع اصلی، به خوراکتان بدهید.
Convert Format:
اگر نیاز دارید که خروجی خوراکتان حتماً به فرمت خاصی باشد، می توانید از این بخش آنرا انتخاب کنید. اما اگر اجباری در کار نیست، بهتر است از همان گزینه Smart Feed که در بالا به آن اشاره شد، استفاده کنید و از فعال کردن این بخش بپرهیزید.
Content-Type:
بطور پیش فرض فیدبرنر نوع محتوای خوراک (MIME) را از منبع اصلی آن دریافت می نماید. اما شما در این بخش می توانید آنرا تغییر دهید. پیشنهاد می کنم اگر درست نمی دانید که اینها چه هستند، این بخش را فعال نکنید.
Summary Burner:
اگر نمی خواهید که کل مطالب پستهایتان منتشر شوند و تنها خلاصه ای از آنها انتشار یابند، از این ابزار استفاده کنید.
در کادر Maximum Length حداکثر تعداد کاراکترهایی را که می خواهید در خوراک هر پست انتشار یابند را مشخص کنید. و در Teaser توضیح کوتاهی در این باره بنویسید (مثلاً: این تنها خلاصه ای از پست می باشد. برای دیدن متن کامل به وبلاگم مراجعه کنید!)
Event Feed:
با Active کردن این بخش خوراک شما محلی برای اعلان برنامه هایی که در آینده برگزار خواهند شد، می شود. فیدبرنر این اعلانات را از وب سرویس هایی مانند Upcoming.org، Google Calender و… استخراج می نماید.
Tickerize:
آیا شما وبلاگ یا پادکست مالی منتشر می نمائید؟ پس باید آنرا Tickerize کنید! این بدین معناست که شما باید خوراکتان را به نحوی تنظیم کنید که علائم و سمبلهای مالی که در محتوایتان انتشار می دهید، به درستی ساماندهی شوند و توسط بخش های مالی قابل ردگیری باشند.
خوب در حقیقت شما لازم نیست کاری کنید، فقط کافیست این بخش را فعال نمائید!
Amazon ID Burner:
اگر با سایت amazon.com زیاد سر و کار دارید و خیلی به آن می لینکید، بهتر است Amazon Associates ID خود را به فیدبرنر معرفی کنید تا آنرا به تمام لینکهایی که به آمازون می دهید، بطور خودکار اضافه کند.
عمومی سازی خوراک توسط فیدبرنر
بخش دیگری از فیدبرنر Publicize نام دارد که حاوی قسمتهایی جهت عمومی سازی و تبلیغات درباره خوراک جدیدی است که ساخته اید.
Headline Animator:
در این قسمت فیدبرنر ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد که توسط آنها براحتی می توانید برای خوراک وبلاگتان بنر بسازید و آنرا به نمایش عمومی بگذارید.
شما می توانید قالب، اندازه، عنوان، رنگ بندی و سایر مشخصات بنر را مشخص نمائید و در انتها آنرا فعال کنید. فیدبرنر با توجه به سکوی وبلاگ نویسی شما، کدی در اختیارتان قرار می دهد که می توانید آنرا هر جا که خواستید منتشر کنید تا دیگران از آدرس جدید خوراکتان مطلع گردند.
از ویژگی این بنر، پویا بودن آن است. بدین معنا که آخرین عناوین پستهایتان بصورت خودکار در آن نمایش داده می شوند. البته متاسفانه کمی با زبان فارسی مشکل دارد و اغلب آنها را به درستی نمایش نمی دهد.
BuzzBoost:
شما می توانید از خوراکتان یک خروجی HTML هم داشته باشید و آنرا هر کجا که دوست دارید منتشر نمائید! بدین ترتیب براحتی می توانید خوراکتان را در هر صفحه وبی منتشر کنید. چرا که تقریباً همه صفحات از HTML پشتیبانی می کنند.
در بخش تنظیمات شما می توانید تعداد پستهایی که میخواهید نمایش داده شوند (Number of Items to display)، نحوه باز شدن لینکها (در صفحه جدید یا همان صفحه)، عنوان خوراک، نویسنده، تاریخ و… را تعیین کنید.
همچنین شما می توانید مشخص کنید که تنها عناوین پستها در نسخه HTML مشاهده شوند یا متن آن نیز منتشر شود. حتی در صورت انتخاب گزینه Display Itme Content، شما می توانید تصمیم بگیرید که متن پست بصورت HTML باشد یا Plain Text و آیا کامل منتشر شود یا اینکه تنها چند کلمه اولش منتشر شود.
SpringWidgets Skin:
Spring Widgets نام وب سرویسی است که امکان انتشار خوراکها را به شیوه های مختلف فراهم می آورد. این قسمت از امکانات فیدبرنر تضمین می کند که هرکجا Spring Widgets از محتویات خوراکهای شما استفاده نمود، لوگو یا فاویکن شما در آنجا ظاهر شود. برای این کار بایستی آدرس لوگویی را با مشخصات: ۴۵۰px x 75px و فرمت JPG به فیدبرنر بدهید و این قابلیت را Active نمائید.
Email Subscriptions:
عده ی زیادی هستند که هنوز به روشهای سنتی عادت دارند و با خوراک خوانی میانه ای ندارند. فیدبرنر برای این دسته از خوانندگان تان اشتراک ایمیلی را در نظر گرفته است. بدین معنا که کاربر آدرس پست الکترونیکی اش را ثبت می کند و هرگاه که در وبلاگ شما مطلب جدیدی منتشر شد، آنرا در ایمیلش دریافت می کند.
اگر برای نخستین بار است که می خواهید این قابلیت را فعال کنید، ابتدا بایستی یکی از سرویس دهنده را انتخاب نمائید: FeedBurner، FeedBlitz، یا Rmail. که من FeedBurner را برای این کار انتخاب نموده ام.
در گام بعدی لازم است که فرم اشتراک ایمیلی را در وبلاگتان قرار دهید. این فرم در بخش Subscription Management به دو صورت وجود دارد: فرم اشتراک و لینک اشتراک. که کدهای هر کدام از این دو نوع را که می پسندید، می توانید در وبلاگتان قرار دهید.
همچنین مدیریت مشترکان ایمیلی وبلاگتان نیز در همین صفحه امکان پذیر می باشد. اگر در انتهای صفحه مقدار Total Subscribers از صفر بیشتر باشد، زیر آن لینکی با عنوان View Subscriber Details ظاهر می شود که با کلیک کردن روی آن آدرس ایمیل تمام کسانی که از این طریق وبلاگتان را دنبال می نمایند، وجود دارد.
این امکان در زیر ستون Action برای شما فراهم است که ایمیلی را حذف کنید یا آنرا بصورت غیر فعال در آورید.
توجه داشته باشید که کاربران بعد از وارد کردن آدرس ایمیل خود در فرم، یک ایمیل حاوی لینک فعال سازی دریافت می کنند. که برای فعال شدن اشتراک شان لازم است روی لینک کلیک کنند. در غیر اینصورت اشتراک شان بصورت Unverified در می آید و پستها را دریافت نمی کنند.
شما می توانید از زیربخش Communication Preferences تنظیمات مربوط به ایمیل فعال سازی را اعمال نمائید.
در Email Body پیام مربوط به ایمیل فعال سازی را بنویسید و جایی که لازم است لینک فعال سازی قرار گیرد را با کد ${confirmlink} مشخص نمائید.
برای اعمال تنظیمات در مورد نحوه نمایش پستها در ایمیل به Email Branding مراجعه کنید و نوع فونت، اندازه و رنگها را مشخص نمائید.
در قسمت Delivery Options هم ضمن تنظیم منطقه زمانی خود، مشخص کنید که در چه ساعاتی از شبانه روز دوست دارید که ایمیلها ارسال شوند.
PingShot:
پینگ کردن، به معنای اطلاع دادن به سایر سرویس ها نسبت به بروز شدن یکی از وبلاگهاست. فیدبرنر بصورت خودکار برخی از وب سرویسها را پینگ می کند. برخی دیگر را هم شما می توانید از لیست موجود انتخاب کنید تا هروقت وبلاگتان بروز شد، آنها را پینگ نماید.
همچنین بعد از بروزرسانی وبلاگتان، برای اینکه فیدبرنر را هر چه سریعتر از این موضوع مطلع نمائید، آدرس وبلاگتان را از طریق این فرم پینگ کنید.
FeedCount:
یکی از معروفترین ابزارهای فیدبرنر می باشد. FeedCount عبارت از لوگوی کوچکی است که تعداد مشترکان خوراک وبلاگ را نشان می دهد.
برای قرار دادن این شمارنده در وبلاگتان، تنها کافیست رنگ زمینه و نوشته آنرا مشخص کنید و پس از فعال سازی و ذخیره کردن، کدی را که فیدبرنر در اختیارتان قرار می دهد در جایی از وبلاگتان که در نظر گرفته اید، قرار دهید.
Chicklet Chooser:
علاوه بر شمارنده شما می توانید آیکن استاندارد فید، انواع سرویس های فیدخوان، و یا آیکن فیدبرنر را هم در وبلاگتان به نمایش بگذارید. برای این کار آیکن مورد نظر را انتخاب کنید و پس از ذخیره کردن، کد HTML آنرا تحویل بگیرید.
Awareness API:
با فعال کردن این گزینه شما به برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزاری این اجازه را می دهید که بتوانند از آمار خوراک شما خارج از محیط فیدبرنر استفاده کنند.
Creative Commons:
آیا کاربری مالی از محتویات پستهای شما آزاد است؟
آیا اجازه تغییر و ویرایش در محتویات پستهایتان آزاد است؟
قوانین کپی رایت کرایتیو کامان را در مورد خوراکتان نیز می توانید اعمال کنید.
Password Protector:
شما می توانید با تخصیص دادن یک نام کاربری و کلمه عبور، از خوراکتان محافظت کنید تا خواندن آنها برای همگان آزاد نباشد.
NoIndex:
اگر نمی خواهید که خوراکتان توسط موتورهای جستجو یا Yahoo Pipes مورد پویش قرار گیرد، این قسمت را فعال نمائید.
افزودن تبلیغات به خوراک توسط فیدبرنر
فیدبرنر در بخش Monetize امکان قرار دادن تبلیغات گوگل در خوراکها را فراهم می آورد. در این قسمت شما بایستی اکانت تان در AdSense را به فیدبرنر لینک کنید. سپس می توانید رنگ و سایر تنظیمات گرافیکی تبلیغات را برای نمایش در خوراکها اعمال نمائید.
گرچه این همه فیدبرنر نبود! اما امیدوارم که حداقل گوشه ای از مشکلات برخی را حل کند.
منبع: بلاگ نوشت
در PayamSpot بخوانید: گیگاپن چیست؟
دکمه ها مبارک باشه!
پاسخحذففقط یک نکته: دوست عزیز به هیچ وجه مطالب وبلاگهای دیگر را حتی با ذکر منبع کپی نکنید! وبلاگنویسان این کار را بسیار زشت میدانند. مطالبی که به نظرتان جالب و مفید می آید میتوانید در وبلاگتان به اختصار معرفی کنید و لینک دهید یا از خوشمزه و گوگل ریدر اشتراکی استفاده کنید. اگر از خود نویسنده ی وبلاگ هم بپرسید به شما میگوید که رضایت به چنین کاری ندارد. تشکر
خیلی ممنون از تبریکتون و البته از بابت دکمه ها که خیلی زحمت کشیدین.
پاسخحذفدر مورد مطلب که کپی کردم: اول خیلی ممنون که من رو راهنمایی کردین، خیلی ممنون. ولی من همیشه "اگر هم" مطلبی را کپی کنم، به غیر از آنکه به همراه لینک به مطلب اصلی و منبع و ... است؛ حتی به خود نویسنده مطلب هم اطلاع می دهم تا اگر راضی نباشد اعلام کند که من مطلب را حذف کنم، آخرین کامنت این مطلب را ببینید:
http://www.blognevesht.com/1387/06/12/feedburner-instruction/
باز هم ممنون.
پیام