جستجو

اگر از دروپال استفاده می‌کنید

اگر از سامانه‌ی مدیریت محتوای دروپال برای ساختن سایت استفاده می‌کنید، از دروپال کار هم دیدن فرمایید

۱۳۸۷ شهریور ۲, شنبه

فید/RSS/آر اس اس/خوراک چیست؟

payamSpot feed icon

پیام:

از آنجایی که فید و فید خوانی، تولید آر اس اس و خوراک، عملی بسیار خوب و بشر دوستانه! است قصد داشتم در این مورد مطلبی بنویسم تا اینکه Face Off 8 باعث شد که من با یک توضیح خوب در مورد فید RSS در سایت زنگوله برخورد کنم، برای آنکه چرخ را دوباره اختراع نکرده باشم آن مطلب را در اینجا می آورم:


زنگوله:

ممکن است شما هم اصطلاح “فید RSS” یا “خوراک RSS” و یا سایر اینها به گوشتان خورده باشد و از آن سر در نیاورده باشید. شاید هم دنبال آن گشتید ولی در کلمات و جملات قلنبه سلمبه سایت های مختلف غرق شده اید و به نتیجه نرسیده اید. پس این مطلب برای شماست. باور کنید پس از استفاده از RSS هرگز نمیتوانید آن را ترک کنید. من در این مطلب بصورت کاملآ ساده و روان جوری که برای همه قابل فهم باشد به توضیح این مبحث میپردازم.


RSS اصلآ به چه درد میخورد؟

برای مثال شما به ۲۰ سایت یا وبلاگ علاقه مند هستید و هر روز مطالب آن ها را میخوانید. یقینآ برای خواندن آنها سختی زیادی را متحمل میشوید. باید یکی یکی آنها را چک کنید و ممکن است یکی از آنها ازدستتان در برود. در صفحات متعدد مرورگر خودتون گم میشید و در نهایت از رسیدن به هدف اصلی خودتون که خواندن مطالب آن سایتها باشد عاجز میمانید. هر روز باید مدتی را صرف لود شدن قالب گرافیکی سایت ها کنید که ارزشی برای شما ندارند و تکراری شده اند ، فقط پهنای باند از دست میدهید… باید تبلیغات سایت ها رو تحمل کنید آن هم با سرعت اینترنت های ایران و… خوب حالا میخواین همه این دردسر ها برای همیشه تموم بشه؟ RSS اینجا به کمک شما میاد. هر سایت یا وبلاگی (به شرطی که خوراک RSS داشته باشد که اکثرآ دارند) دارای یک آدرس برای خوراک مطالبش است برای مثال آدرس خوراک مطالب سایت زنگوله http://feeds.feedburner.com/zangoole است.
شما فقط کافیست این لینک را در مرورگر خودتون اجرا کنید تا برنامه خبرخوان شما آن را به لیست سایت هایی که شما آنها را دنبال میکنید اضافه کند. از این به بعد لازم نیست هر روز وارد زنگوله شوید تا مطالب آن را بخوانید فقط برنامه خبرخوان خودتون رو اجرا میکنید و آن با سرعت ده ها برابر فقط مطالب جدید را به شما نشان میدهد.


خوب آدرس خوراک هر سایت رو از کجا پیدا کنیم؟

در اکثر سایت ها و وبلاگ ها آیکون RSS (RSS LOGO) را در گوشه ای از سایت مشاهده میکنید. همچنین اگر از مرورگر فایرفاکس استفاده میکنید در گوشه سمت راست نوار آدرس آن علامت RSS را مشاهده میکنید که میتوانید با کلیک کردن بر روی آن فید سایت را به خبرخوان خود اضافه کنید.

Firefox Address Bar RSS Logo


این خبرخوان که میگفتی جریانش چیه ؟ از کجا باید بگیریمش؟

خبرخوان ها برنامه هایی هستند که اطلاعات بدست آمده از این فید ها را به شما نمایش میدهند. همانطور که برای گوش کردن MP3 شما میتوانید از برنامه های مختلفی استفاده کنید. برای فید هم صدها برنامه وجود دارد که من چندتا از بهترین ها را به شما معرفی میکنم.

Snarfer Logo

Snarfer : این برنامه کوچک دوست داشتنی مدت هاست که روی صفحه مانیتور من جاخوش کرده است. پشتیبانی بسیار خوب از زبان فارسی ، سادگی و سرعت فوق العاده از ویژگی های بارز این برنامه هستند.
دریافت - حجم: ۴۷۴ KB

GreatNews: برنامه ای مشابه اسنرفر با کمی امکانات بیشتر و البته اندکی حجم بیشتر که به “خبرخوان باهوش” معروف است. از هر کدام بیشتر خوشتان میاید استفاده کنید.
دریافت - حجم:۸۰۰ KB

GoogleReader: با همه گرینه های بالا متفاوت است و محصول غول بزرگ اینترنت ، گوگل است. تفاوت آن این است که این برنامه آنلاین است و نیازی به نصب آن بر روی سیستم نیست میتوانید با یک اکانت Gmail از آن استفاده کنید. قابلیت های بسیار زیادی دارد که در این مبحث نمی گنجد و بعدها مفصل به آنها پرداخته خواهد شد. اگر سرعت را به قدرت ترجیح میدهید استفاده از آن توصیه نمی شود (بعلت سرعت پایین ایترنت های ایران). اگر قدرت را به سرعت ترجیح میدهید یا اینترنت پرسرعت دارید قطعآ بهترین گزینه Google Reader است.
ورود به صفحه گوگل ریدر - وبلاگ رسمی گوگل ریدر


فهمیدم چیه ، حالا میشه بیشتر راجع بش توضیح بدی که اطلاعاتم کامل بشه؟

RSS مخفف “Really Simple Syndication” یا “Rich Site Summary” است و نوعی از داده است. و ایده آن برمیگردد به حدود ۱۲ سال پیش که یکی از مسوولان شرکت Apple برای اولین بار آن را پایه گذاری کرد البته نه به این قصد ، هدف او تسهیل در یک سری از امور شخصی برای پروژه های شرکت بود. شرکت Netscape در سال ۱۹۹۹ RSS را رسمآ پایه گذاری کرد و سعی کرد در مرورگر خود به اجرا بگیرد که به موفقیت زیادی در آن بدست نیاورد به مرور زمان این فرمت داده که بر پایه زبان XML است توسط شرکت های مختلف کامل شد. و در حال حاظر به RSS 2.0 امروزی تبدیل شده است. فکر میکنم تا اینجا برای این مطلب کافیه ، در آینده به مبحث Feed بیشتر پرداخته خواهد شد.

از RSS استفاده کنید و از آن لذت ببرید


پیام:

من هم امیدوارم که شما به زودی از آر اس اس استفاده کنید و از آن لذت ببرید، این هم آدرس خوراک این وبلاگ: http://feeds.feedburner.com/payamspot


منبع مطلب قید شده از زنگوله

بیشتر بدانید: آر اس اس در ویکی پدیا، دانشنامه آزاد

____________________________________________

در PayamSpot بخوانید: مطالب منتخب من 2

۸ نظر:

  1. باسلام وتشکر از راهنمائیهای شما اینجانب ارسال پیامهای اینترنتی دارموهمچنین عکس وبا مشکلی روبرو هستم بطوری که اکثر وقتها ایمیلها وجیمیلها نیروی مرموزی مانع می شود از ارسال وبرکشت داده می شود بمحل فرستادن شاید از ماهواره ایرانی باشد وکنترل اینترنت ای دی اسل که دارم اینجانب تخصص زیادی از کامپیوتر ونرم افزارها ندارم خواهشمندم راهنمائیهای لازم را به این ایمیل salam.email@yahoo.com
    ارسال فرمائید باتشکر فراوان
    www.salamislamyasin.com
    www.toobanajm.com

    پاسخحذف
  2. متاسفانه من اصلا متوجه منظورتون نشدم.

    پاسخحذف
  3. سلام پيام جان ، با اينكه اولين باره وارد سايتت شدم اما اونقدر تحت تاًثير قرار داد منو كه ميبينم 4 ساعت گذشته بدون اينكه متوجه بشم ، براي اولين بار براي تمام زحماتت ممنون و موفق باشيد. شبنم

    پاسخحذف
  4. شبنم جان، خیلی خوشحالم که این رو میشنوم، ممنون که اینو گفتید.
    شما هم موفق باشید.

    پاسخحذف
  5. سلام داش پیام:
    عجب مطالب ریدیفی گذاشتی
    برای خودم همیشه سوال بود که RSSچیه؟؟؟

    دمت گرم خیلی حال کردم
    رامین

    پاسخحذف
  6. سلام رامین جان. خواهش می‏‏کنم. خیلی ممنون از نظرتون.

    پاسخحذف
  7. سلام پیام جان
    از اینکه یه ایرانی با هوش دیگه میبینم واقعا مسرور میشم،یه سایتی دارم آر اس اس نداره چطوری می تونم براش آر اس اس بذارم.البته منظور من آیکون ار اس اس که گفتی اکثر سایتها و و بلاگها دارن سایت من اون آیکون نداره چند بارم از سایتهای مختلف کد آر اس اس رو گذاشتم تو تنظیمات پنلم ولی بازم آیکون نمایس داده نشد. به نظرت مشکل از چیه؟اگه میشه به این آدرس جوابم بده
    با تشکر فریبرز
    bluewhater@yahoo.com

    پاسخحذف
  8. من آر اس اس دانلود كردم براي اجرا از من پسورد مي خواد چكار كنم

    پاسخحذف

توجه:

در حال حاضر انگیزه و فرصت چندانی برای پاسخگویی به سوالات ندارم، لطفا سوال نپرسید و اگر کامنتی می‏گذارید لطفا پیغام تشکر باشد! :)

ممنون

با ایمیل مطالب جدید این وبلاگ را دریافت کنید:

توضیحات:
بعد از ثبت نام کردن ایمیل‏تان، مطالب جدید این وبلاگ که نوشته‏های من است (به اضافۀ لیستی از مطالبی که من روزانه می‏خوانم و به نظرم جالب و مفید هستند) را تقریبا بطور روزانه دریافت خواهید کرد.
روش:
ابتدا ایمیل خود را در مستطیل سفید وارد کنید، سپس بر روی دکمه "عضویت" کلیک کنید. کمی صبر کنید، پنجره‏ای باز می‏شود. در مستطیل سفید پایین آن پنجره کدی که بالای آن نوشته شده است را وارد کنید و بر روی دکمۀ کنار آن کلیک کنید.

توسط FeedBurner

مطالب پرطرفدار این وبلاگ در 30 روز گذشته:

Web Statistics